¡Todo bien! - Reisverslag uit El Bolsón, Argentinië van Kiki Waart - WaarBenJij.nu ¡Todo bien! - Reisverslag uit El Bolsón, Argentinië van Kiki Waart - WaarBenJij.nu

¡Todo bien!

Blijf op de hoogte en volg Kiki

13 Februari 2013 | Argentinië, El Bolsón

Ondertussen zit ik in El Bolson, wat een hippiedorp schijnt te zijn.Ik ben vanmorgen pas aangekomen dus heel veel heb ik nog niet gezien, behalve de omgeving die echt oer-en oersaai is. Een soort Zwitserland alleen zijn de bergen minder hoog (nog saaier dus, impossible mais oui!).
In El Calafate heb ik via mijn hostel voor de eerste dag een tour geboekt. Was 700 pesos (iets meer dan 100 euro) dus ik verwachte wel de gletsjer op de gaan. Nou mooi niet dus. Ik was met 4 andere mensen, gemiddelde leeftijd was toch wel 55 denk ik. Wel heel aardig daar niet van. Zo´n twee en een half uur in een boot gezeten en daarna hebben we een paar kilometer gelopen, tot een uitkijkpunt waar je de Upsula gletsjer ´heel mooi kon zien´. Het enige wat ik zag was een wit streepje in de verte, alsof je naar de sneeuw kijkt op de vensterbank van de overburen. Daarna weer paar kilometer gelopen en weer twee en ee half uur in een boot gezeten. Die uren heb ik goed benut door me over deze verschrikkelijke tour heen te zetten (met hulp van een flinke dosis Danakil), en heb toen besloten voor de dag erna een andere tour te boeken. Die was echt geweldig, ik ben de gletsjer op geweest en dat was echt een meisjesdroom (leek heel erg op dhet ijspaleis van Barbie). Maar die tour heeft het allemaal weer goed gemaakt. Nou ja bijna dan, niet voor het hostel want dat was gewoon echt een vies kuthostel. We deelden met 24 man één wc, echt belachelijk.
Vanuit El Calafate naar El Chalten gevlucht, een of ander gat in de bergen. Daar drie dagen gehiked, heel veel meer was er ook niet te doen, en mijn voeten een beetje geragd door doo rte gaan met blaren. Het vrouwtje heeft me gedwongen om ´naar het ziekenhuis te gaan´, wat daar dus een huisje is met twee dokters erin. Die probeerden me meteen vol te stoppen met antibiotica maar dat heb ik geweigerd, ik ga niet voor een paar wondjes die troep nemen (ik moest wel liegen tegen het hostelvrouwtje want die had me met veel geweld gedwongen om het te nemen).
Na El Chalten heerlijk kreupel naar Los Antiguos gegaan. Over Los Antiguos kan ik alleen maar zeggen: het ene gat is echt nog dieper dan het andere. Hier was dus echt niks te doen. Maar het was daar echt super omdat ik twee nachten bij een man en zijn dochter heb geslapen. Ik heb dus het echte Argentijnse leven meegemaakt! En ik snap nu ook meteen waarom ze allemaal zo belachelijk dik zijn. Ze ontbijten met cake, tostada met jam en met tortas fritas. En tortas fritas zijn dus gewoon olliebollen. Het is brood gefrituurd in dierlijk vet, en dat plempen ze dan vol met jam en eten dat. Als ontbijt.
Vervolgens eten ze de hele dag door allemaal losse zoete onzin. En in de avond (kan verschillen hoe laat, ene keer om 7 uur, andere keer 12 uur, of gewoon helemaal niet) eten ze bakken met vlees (ik ben volfgestopt met pasta). Het is maar goed dat ik er maar twee dagen bleef. Verder heb ik daar vrij weinig uitgevoerd, met haar vrienden op straat rondgehangen en s´avonds uit geweest in de enige club die ze hebben. En ze dansen daar dus alleen maar de cumbia. Een avond is leuk, maar de tweede avond werd ik er lichtelijk depressief van. Daarbij kon ik geen schoenen aan door mijn blaren (het werd gelukkig wel sociaal geaccepteerd om op blote voeten te dansen) en zaten mijn oorlogswonden vol met alcohol en andere troep. Tweede avond was dus iets minder. En mijn Spaans is in een keer veel vooruit gegaan! Amsterdam was ook echt een goede binnenkomer, die arme boerenjongens vervelen zich dood daar en Amsterdam is echt een droom. Ik heb zelfs een paar keer de vraag gekregen of heroine ook legaal is in Nederland. Het is wel raar om te merken hoe klein hun wereld eigenlijk is, hoe arrogant Amsterdams dat ook mag klinken. Het enige wat ze doen is rondlopen, aan het meer zitten (wat te koud is om in te zwemmen), de boerderij van hun oma´s bezoeken en s´avonds dus de cumbia dansen. Ze kunnen niet eens ruzie maken met het buurdorp want dat is te ver weg (gelukkig hebben ze wel een hekel aan elkaar, dat scheelt al wat frustrattie).
Daarna een dag na 1 uurtje slaap (uitgaan begint echt pas om 3 uur en eindigt om 6/7 uur) naar Cueva de los Manos geweest, muurschilderingen van 9000 jaar oud! Dat was echt heel mooi en interessant om te zien alleen wakker blijven ging iets minder, begin echt een watje te worden wat dat betreft. Daarbij heb ik me ´verslapen´in de bus, waardoor ik vanochtend wakker werd in Bariloche. Kon ik weer twee en een half uur terug met de bus naar El Bolson. Dus daar ben ik nu, en ik ga maar eens op zoek naar wat hippies!
Hasta luegooooooo

  • 13 Februari 2013 - 21:55

    Anique Sanders:

    Ha Kiki,
    Wat een verhalen, suffe boel daar in Zuid Amerika! Leuk om je blog te lezen, goed bijhouden! Sterkte met je blaren en denk aan jezelf! Wij gaan lekker skieen in Duitsland met Daan en Lio, daar zal vast meer te beleven zijn maar wij oude ..... liggen natuurlijk al rond 9 uur half 10 in bed.
    liefs van de Grundjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kiki

Actief sinds 16 Jan. 2013
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 6797

Voorgaande reizen:

13 Januari 2013 - 06 Juni 2013

Zuid Amerika; van Buenos Aires tot Quito

Landen bezocht: