Aangekomen in Peru en nog steeds in leven - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Kiki Waart - WaarBenJij.nu Aangekomen in Peru en nog steeds in leven - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Kiki Waart - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Peru en nog steeds in leven

Blijf op de hoogte en volg Kiki

05 Mei 2013 | Peru, Huaraz

Wiehoeee ik ben in het 4e land van mijn reis aangekomen. Nou ja, eigenlijk al een tijdje. Vanuit La Paz (wat echt een topstad was) ben ik met Jet het avontuur aangegaan om naar Rurrenabaque te gaan. In eerste instantie niet zo heel avontuurlijk, omdat het daar sterft van de touristen, maar het was de reis erheen die toch niet zo makkelijk bleek. Het regenseizoen was afgelopen, dus wij dachten dat het wel makkelijk met de bus kon. Ook was dit een stuk economischer, 7 euro in plaats van 60. Dus zondag ochtend om 13 uur begon onze reis, samen met zo´n 38 Bolivianen in de krappe bus. De busreis zou 20 uur duren. Niet dus. Ergens onderweg kwamen we vast te staan in een file, waar we de hele nacht en volgende ochtend in bleven staan. Bleek dus dat de weg zo beschadigd was, dat de bussen en vrachtwagens er door tractoren letterlijk over heen geduwd moesten worden. Één voor één, en het tegenliggende verkeer was als eerst aan de beurt. We hebben hier 20 uur gestaan en moeten wachten tot het onze beurt was. En de bus verlaten was onmogelijk, want je zakte tot je enkels weg in de modder (ik heb een poging gewaagd om te gaan plassen, maar de enige optie was naast de bus, en elke keer als iemand het aandurfde om naar buiten te gaan staken er vijftien nieuwsgierige Bolivianen hun hoofden uit de bus, dus ik heb het plassen met toeschouwers maar laten zitten en ben met lekker modderpoten weer de bus ingegaan). Na twintig uur konden we dan eindelijk ons plekje verlaten. Toen werd het pas echt leuk want van de van het waanzinnige vervelen gingen we over in doodsangst. Ik ben niet zo snel bang voor hoogte maar dit was echt afschuwelijk. De bus helde zwaar over de helling, een helling die je niet eens meer kon zien omdat het zo steil was. Maar goed, we hebben het gehaald en hebben een super leuke jungle tour gehad, allemaal soorten dieren gezien en de gids was echt top (al pratende met een aap die ergens in het oerwoud zat ving hij een piranha met een een hengel die nauwelijks een hengel was, en toen we op anacondajacht gingen, was ççt over het algemeen redelijk kansloos is, kwam hij in 3 minuten terug met een anaconda in zijn handen). Terug hebben we lekker het vliegtuig genomen, dat duurde zo´n 40 minuten ipv 40 uur.
Vanuit La Paz naar Cusco gegaan, waar vandaan we de Salkantaytrek gedaan hebben naar de Machu Picchu. Cusco was wel even schrikken na Bolivia. Het is behoorlijk duur en ontzettend touristisch. Maar de trek was echt top, de groep was heel leuk en lekker gestoord en de trek, die 5 dagen duurde, was echt heel mooi. Machu Picchu, een oude Inca-stad, was heel mooi maar natuurlijk ontzettend veel dikke touristen die alleen maar foto´s van zichzelf maakten. Eind van de dag was iedereen weg en toen was de Machu Picchu ook meteen veel mooier en indrukwekkender. Het is wel duidelijk te merken dat Peru een populaire touristische bestemming is. Er zijn veel meer busladingen met touristen die overal komen en gaan, en ook meer touristen op leeftijd die hier toch minder bang schijnen te zijn. Dat vind ik eigenlijk wel verrassend, want de buitenwijken in Peru lijken een stuk heftiger en armer, en vooral ook lelijker, dan in Bolivia.
Maar goed, weer terug naar mijn verhaal. Van Cusco ben ik even in de versnelling gegaan, omdat ik me bedacht dat ik nog een maand had voor Peru en Ecuador. Wel Lake Titicaca in Bolivia bezocht, daarna de Colca Canyon in Arequipa (wat een beetje tegenviel, de canyon was meer een kloof tussen twee bergen en er zijn normaal gesproken veel condors heel dichtbij, behalve deze keer; niet één gezien helaas, maar wel een kolibri om het goed te maken), toen doorgegaan naar de oasis Huacachina (een mini touristen plekje tussen hele mooie hoge duinen, heel indrukwekkend en een buggie-en sandboard tour gedaan, veel leuker dan verwacht)m en toen Lima. Lima is echt waanzinnig groot, en voor het grootste gedeelte heel lelijk. In het centrum zijn zeker wat mooie gebouwen maar voor de rest is alles óf extreem westers (grote shoppingmalls en dit soort troep) of arm en heel lelijk. De wijk waar de meeste hostels zitten doet me echt denken aan een typische Amerikaanse middelstand wijk (wat ik gezien heb in films dan want ik ken Noord-Amerika helemaal niet) en er is echt niks te doen.De mensen zijn super aardig dus dat compenseert weer een beetje, maar al met al is Lima echt helemaal niks. Gisteravond met de bus naar Huaraz gegaan, een ideale plek om een deel van de Cordillera Blanca te verkennen; komende dagen dus veel lopen!